Skansen – utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen

För tredje året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2025, där svenska konsumenter bedömt hur hållbara olika varumärken är.

  • – Att få denna utmärkelse för tredje året i rad är ett bevis på att vårt målmedvetna arbete för en mer hållbar framtid gör skillnad. Hållbarhetsfrågor genomsyrar allt vi gör på Skansen – från biologisk mångfald och bevarandet av kulturarv till energieffektivisering och social inkludering. Att vara en plats där människor kan uppleva kultur, natur, högtider och evenemang är särskilt viktigt i oroliga tider, säger Yvonne Nordlind, försäljnings-, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

    Hållbarhet i hela verksamheten

    Skansen gestaltar upplevelser av Sveriges kultur och natur – nu, då och i framtiden. Genom att levandegöra samspelet mellan natur, kultur och människor skapar vi en plats där historia och hållbarhet går hand i hand.

    Skansens centrala läge i Stockholm skapar en unik möjlighet att inspirera och engagera en bred publik – från gäster och skolklasser till företag och organisationer. Hållbarhet genomsyrar hela Skansen verksamhet, från daglig drift till långsiktiga satsningar.

    Skansen arbetar cirkulärt genom att återanvända resurser i parken, exempelvis genom att ta tillvara träd och grenar som foder till djuren. Vårt volontärprogram ger fler möjlighet att aktivt bidra till bevarandet av det svenska kulturarvet. Dessutom strävar vi efter att göra det enkelt för våra besökare att fatta hållbara och ansvarsfulla val under sitt besök.

    På Skansen är hållbarhet inte ett initiativ vid sidan av – det är en naturlig del av allt som görs.

    Från ord till handling

    Som en av Sveriges mest besökta destinationer har Skansen ett stort ansvar. Skansens hållbarhetsarbete utgår från FN:s Agenda 2030 och omfattar alla delar av verksamheten. Under 2024 har Skansen fortsatt att utveckla sina hållbarhetsinsatser med målet att erbjuda en upplevelse där miljömedvetenhet och kulturarv går hand i hand.

    Bevarande av kultur och biologisk mångfald

    Skansen arbetar aktivt för att bevara både fysiskt och immateriellt kulturarv genom traditionella hantverk, historiska byggnader och skydd av hotade arter. Arbetet med svenska lantraser och kulturarvsväxter har engagerat många besökare under 2024.

    Folkbildning för en hållbar framtid

    Under 2024 har nästan 70 000 förskole- och skolelever besökt Skansen för att delta i våra pedagogiska program med fokus på natur, kultur och hållbarhet. Skansen arbetar aktivt för att inspirera och utbilda nya generationer i hållbar utveckling och miljöfrågor.

    Ansvarsfull resursanvändning och fossilfri drift

    Skansen har under året fortsatt sitt arbete för att minska energiförbrukning, vattenanvändning och utsläpp. Vår fordonsflotta är helt fossilfri och Skansen arbetar vidare för att minska sitt klimatavtryck genom smart resursanvändning och innovativa lösningar.

    Om Sustainable Brand Index

    Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är inom olika branscher och länder. Intervjuerna för 2025 års studie genomfördes mellan november 2024 och februari 2025, med 30 000 respondenter och 450 bedömda varumärken i Sverige. Skansen rankades återigen som etta i kategorin ”Resor & turism”.

     

  • Om Sustainable Brand Index

    Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är inom olika branscher och länder. Intervjuerna för 2025 års studie genomfördes mellan november 2024 och februari 2025, med 30 000 respondenter och 450 bedömda varumärken i Sverige. Skansen rankades återigen som etta i kategorin ”Resor & turism”.