Stadsliv
-
Stadsliv är en programdag för skolelever i grund- och särskola samt SFI/SVA. Under besöket får er klass chansen att jämföra yrken förr och nu och se exempel på stadens utveckling.
Dagen ger kunskaper om såväl historia och svenska som teknik och matematik och får upplevas med alla sinnen. Du kan boka en introduktion där vi berättar om staden och dess människor eller gå helt på egen hand.
Om ni vill gå på egen hand ska ni anmäla ert besök på vår hemsida för att få priset 20 kr/elev: Skolprogram- Besök Skansen på egen hand – Skansen
Under ert besök får ni möta bland annat apotekare, bodbiträde, bokbindare, boktryckare, djurskötare/kusk, guld- och silversmed, järnhandlare, metallarbetare, poliskonstapel, positivhalare, smed, snickare, tapetserare och torgmadam. Du kan även gå in Arbetarbostaden, Boktryckarbostaden och Järnhandlarbostaden och möta de som bodde där.
Information
När: Åter under våren 2025. Datum kommer.
Tidsåtgång: 20 minuter introduktion (för bokade klasser). För att hinna ta del av hela programmet uppskattas ca 1,5 – 2 timmar inklusive introduktion.
Antal: Max 30 personer totalt i en grupp med elever och lärare
Pris: 200 kronor för introduktionen/per grupp. Entré till Skansen ingår i visningen. Förfrågan görs genom bokningsformuläret nedan.
Programmet vänder sig till: Förskoleklass-åk 9, och SFI/SVA
Lunchpaus: Några av verkstäderna har lunchstängt kl 11.15-12.
Övrigt: Skolprogrammen bör bokas minst 1 vecka i förväg.Lärarhandledning
Här kan du ladda ner lärarhandledningen för stadsliv 2024 (pdf)
-
Kursplan F-klass - åk 3
- Samhällsorienterade ämnena – Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu. Yrken och verksamheter. Livsfrågor med betydelsen för eleven, gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
- Matematik – Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med användning av nutida och äldre måttenheter.
-
Kursplan åk 4 - åk 6
- Samhällsorienterande ämnen – Yrken och verksamheter. Vad närområdets platser, byggnader, och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
- Matematik – Jämförelse, uppskattning och mätning. Mätningar genom användning av nutida och äldre metoder.
- Teknik, människa och miljö – Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
-
Kursplan åk 7 - åk 9
- Teknik, människa, samhälle och miljö – Samband mellan tekniska lösningar och vetenskapliga framsteg.
- Historia – Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, ca 1700-1900. Industrialiseringen i Sverige och Europa. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige och olika delar av världen. Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor.
-
Kursplan anpassad skola
- Samhällsorienterande ämnen – Att leva i Sverige. Vad närområdets platser, byggnader, och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
- Matematik – Geometri. Mätningar av vanliga måttenheter med användning av nutida och äldre metoder.
- Teknik – Tekniska lösningar. På Skansen kan vi visa hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid.
-
SFI/SVA
Eleven ska ges möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens genom att reflektera över egna kulturella erfarenheter och jämföra dem med företeelser i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv i Sverige.
-
-
Fyll i formuläret för att skicka en förfrågan om önskad dag och tid för besöket. Ange gärna flera datum och tider för att vi enklare ska hitta en tid som passar er. Har ni fler frågor kan ni kontakta oss på bokning@skansen.se
-