- Se och göra
- Friluftsmuseum
- Hus och gårdar
- Kronbergs ateljé
Kronbergs ateljé
-
Fakta om Kronbergs ateljé
Ursprung:Lilla Skuggan, Norra Djurgården i Stockholm
Byggår:1890 samt tillbyggnad 1912
Uppförd på Skansen:1922
Byggnadsskick:Gulmålad träbyggnad med fönster i öster
-
Julius Kronberg föddes år 1850 i Karlskrona och redan vid 13 års ålder började han som elev på konstakademin i Stockholm. Efter sex års studier belönades han med en kunglig medalj för sin målning Gustav Vasa mottager bibelöversättningen. Vid den här tiden var det populärt med konst som föreställde historiska händelser.
Efter studierna i Sverige reste Julius Kronberg ut i Europa för att utveckla sitt måleri, han blev mycket skicklig på att utveckla sin färgsättning och färgernas samspel. Han stannade tre år i München där han bland annat studerade gamla mästare som Rembrant, Rubens och Titzian. Som 25-åring, 1875, målade han tavlan Jaktnyfmer och fauner som skickades till Sverige och ställdes ut på Nationalmuseum. Den blev Kronbergs genombrott och när August Strindberg skrev om den i Dagnens Nyheter så uttryckte han att Kronberg ”har slagit ner som en bomb i vår konstnärsvärld”. Efter München reste Kronberg vidare till Rom där han började använda en ljusare och lättare färgskala.
-
Upplev på plats!
Under sommarhalvåret kan du på förfrågan boka en visning av Kronbergs ateljé – kontakta bokning@skansen.se för mer information och bokning
-
Ateljén blir till
År 1889 återvände Julius Kronberg till Sverige. Via sin hustru Ellen fick han tillgång till mark på Djurgården i Stockholm och lät efter egna ritningar uppföra en ateljé. Där gjorde han skisser och förstudier till målningar, bland annat ill Stockholms slott och Adolf Fredriks kyrka. Mellan 1906 och 1908 utförde Kronberg dekorationer på Dramaten med motiv från den grekiska mytologin. I taket till stora scenen ser man Apollo och sånggudinnorna och ovanför scenen avbildades Eros och ödesgudinnorna.
Kronbergs ateljé byggdes ut under 1912 och i den nya delen uppfördes en stor tavla, även den föreställande kärleksguden Eros. Eros-ateljén möblerades som en salong och inreddes med antika föremål och textilier. Den fungerade som sällskapsrum men också som utställningslokal där Kronberg kunde visa upp sina verk för blivande kunder. Här finns än idag en stor tavla från Skansens vårfest 1893, då Kronberg kände Skansens grundare Artur Hazelius som anlitade honom att utföra dekorer till de storslagna vårfesterna.
-
Kronbergs ateljé och ABBA
Omslaget till ABBAs sista album The Visitors från 1981 är fotograferat i Kronbergs ateljé. Bandets grafiska formgivare Rune Söderqvist har berättat hur det gick till:
”Det var en slump att omslaget fotograferades på Skansen för vi hade egentligen ingen idé till det. Alla arbetade i studion och det var stressigt. Titeln till skivan var inte klar, men det fanns en låt som hette Like An Angel Passing Through My Room och den handlade om änglar. Lasse Larsson, som var Abbas fotograf, kände till att Kronbergs ateljé fanns på Skansen och att Kronberg målade änglar. Vi for dit och kollade och det var en perfekt miljö. Karriärmässigt gick det bra för ABBA, men båda paren hade splittrats och därför sitter de för sig själva, långt ifrån varandra. De plåtades framför ängeln, alla frös för det var vinter och iskallt.”
-
Flytten till Skansen
Efter Julius Kronbergs död 1921 köpte Wilhelmina von Hallwyl in ateljén och ville skänka den till Nordiska museet, som då ingick i samma institution som Skansen. Kronberg hade samarbetat nära grevinnan och utfört både dekorativa målningar och porträtt i det Hallwylska palatset som senare skulle bli Hallwylska museet.
När ateljén skulle skänkas uppstod en diskussion om huruvida det var lämpligt att uppföra en konstnärsateljé på Skansen, som vid tiden mest huserade bondebefolkningens byggnader från svenska landsbygden. Efter diskussioner så tackade man ja eftersom det fanns en paragraf i stadgarna som framhöll att Skansen skulle vårda minnet av personer som främjat fosterlandet. År 1922 invigdes Kronbergs ateljé på Skansen.
Fördjupning av byggnadsskick
Byggnaden består av två hopbyggda ateljéer. 1890 byggdes den första ateljén med snedtak, den kraftiga frontonen tillkom senare. 1912 tillkom Erosateljén med sitt välvda tak. Båda delarna har endast fönster i öster.
-
Se samlingarna digitalt
På DigitaltMuseum kan du se många av de skisser och föremål som skänktes till Skansen i samband flytten av Kronbergs ateljé
Postumt porträtt av Skansens grundare Artur Hazelius, 1910. Bild: Nordiska museets samling på Skansen (CC-BY-SA)
-
Tillgänglighet
Tillgängligheten är begränsad av en trappa.