Bergbanan

Med bergbanan tar du dig enkelt upp på Skansenberget med start från Hazeliusporten och när du stiger av är du framme vid Tingsvallen nära Bollnästorget.

  • Här kan du förköpa din entrébiljett Rullstolsanvändare med ledsagare samt barn till årskortsinnehavare åker gratis med bergbanan.

  • Bergbanan är ett bra sätt att ta sig upp på Skansen om man kommer med barnvagn eller rullstol, eller om du bara vill uppleva en härlig åktur. När du är framme har du en fin utsikt över Stockholm och nära till de flesta aktiviteterna på Skansen.

    Historik

    Bergbanan vid Hazeliusporten byggs till Stockholmsutställningen 1897. Skansens grundare Artur Hazelius inser tidigt att utställningen nere på Lejonslätten kan ge många besökare även till Skansen. Han låter bygga en bergbana upp på Skansenberget. Förebild är bergbanan Sikló i Budapest från 1870. Vagnar och motorer levereras från Schweiz.

    1890-talet
    Nivåskillnaden på den nya attraktionen är 30 meter och Bergbanans hela längd 107 meter. Bara under tre veckor åker 20.000 människor med Bergbanan. Det visar att utställningen har stor betydelse för Skansen.

    1920-talet
    Fram till 1920 drivs Bergbanan med gasmotor som är placerad i Skånska gruvan. Detta år bedöms gasmotorn inte vara värd att reparera. I stället byggs den om till en elmotor så att Skansen kan köpa likström från staden via en fast jordkabel.

    1930-talet
    På 1930-talet är banan öppen mellan klockan 10 och 22. En uppfärd kostar tio öre medan det kostar 5 öre att åka ner. När rulltrappan och den nya huvudentrén byggs på 1930-talet förlorar Bergbanan en del av sin betydelse.

    1940-talet
    Efter 1945 kostar det 25 öre både för en upp- och nedfärd. Bergbanan är öppen från klockan 11 till 20. Fram till 1940-talet är Bergbanan öppen året om och efter det bara på sommartid. 1946 blir vagnarna inglasade.

    1950-talet
    År 1959 är sista sommaren innan Bergbanan stängs under flera år. Det beror bland annat på att Stockholms stad stänger av likströmsledningen.

    1960-talet
    År 1963 arbetar arkitekt Gösta Åbergh fram ett förslag för en total ombyggnad av Bergbanan efter modernistiska stilideal. Leverantör är Von Roll AG från Bern i Schweiz. Samtidigt tas ett förslag fram för att öka tillgängligheten.

    1970-talet
    År 1973 återinvigs Bergbanan, moderniserad efter tidens säkerhetskrav och med något längre bansträckning. Den är nu drygt 196 m lång och har en nivåskillnad på nära 35 m.

Dag Tid
29 november 2024 10.00-16.00
30 november 2024 10.00-16.00
1 december 2024 10.00-16.00
6 december 2024 10.00-16.00
7 december 2024 10.00-16.00
8 december 2024 10.00-16.00
13 december 2024 10.00-16.00
14 december 2024 10.00-16.00
15 december 2024 10.00-16.00
20 december 2024 10.00-16.00
21 december 2024 10.00-16.00
22 december 2024 10.00-16.00
Visa mer