”Vi är oerhört stolta och glada över att gästerna fortsätter att se Skansen som en trivsam plats och ett starkt varumärke. Det är ett bevis på arbetet vi lägger ner för att skapa en levande, inspirerande och inkluderande miljö för alla åldrar”, säger Yvonne Nordlind, försäljnings-, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Evimetrix årliga undersökning baseras på stockholmarnas upplevelser och bedömningar av stadens museer och besöksmål. Skansen har under flera år fått utmärkelser, och 2024 markerar tredje året i rad som Skansen utses till Stockholms starkaste varumärke. Detta bekräftar Skansens position som en av stadens mest älskade och uppskattade destinationer.
”Att vi dessutom placerar oss högt inom barnperspektivet och som ett favoritmuseum för barnfamiljer visar att arbetet med att erbjuda engagerande och lärorika upplevelser för de yngsta gästerna verkligen gör skillnad”, fortsätter Nordlind.
Under 2024 besökte 1 406 770 gäster Skansen, vilket gör det till Sveriges mest besökta museum enligt den senaste rapporten från Riksförbundet Sveriges Museer. Skansens vision är att vara en ledstjärna för lärande och inspirerande upplevelser av natur och kultur i Sverige – för historien, samtiden och framtiden. På Djurgården, mitt i Stockholm, erbjuder Skansen en djurpark, ett friluftsmuseum, en trädgård, en plats för firande av traditioner och högtider samt en levande mötesplats som välkomnar alla, varje dag, året om.
Skansen tackar alla gäster och medarbetare som gör platsen till vad den är – en unik kulturhistorisk miljö där historia, djur och natur möts.
Om undersökningen
Evimetrix är specialiserade på kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar inom flera branscher och sektorer. Enkätundersökningen genomfördes i början av 2024 och bygger på cirka 2 200 respondenters rangordning av 42 museer i nio kategorier. Mätningen omfattar allmänheten över 18 år, bosatta i Stockholms län.