– Det är så roligt att stockholmarna gillar Skansen! Gästens upplevelse är central och detta ger oss ännu mer härlig energi att fortsätta utvecklas. Vi vill vara stockholmarnas trädgård och en plats som är självklar att besöka, om och om igen, säger Yvonne Nordlind, försäljnings- marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Utöver förstaplats för ”starkaste varumärke” (Nöjd Kund Index vägt mot kännedom) och ”trivsammaste miljön” fick Skansen ta emot tredjepris för ”barnperspektivet”. Det är andra året i rad som Skansen prisas för starkaste varumärke.
Under 2023 besöktes Skansen av 1 411 709 gäster. Det gjorde Skansen till Sveriges mest välbesökta museum enligt en rapport från Sveriges museer. Skansens vision är att vara ledstjärna för lärande och inspirerande upplevelser av natur och kultur i Sverige – för historien, samtiden och framtiden. På Djurgården, i centrala Stockholm, erbjuder vi en djurpark, ett friluftsmuseum, en trädgård, en plats för firande av traditioner och högtider samt en engagerande, inspirerande samlingsplats som välkomnar alla. Varje dag, året om.