Skeppsrå
-
Skeppsrå
(Skeppsnisse, skeppstomte)
Rödlistekategori: VU – Sårbar
Senaste observation: Tremastskonaren Älva byggd 1939 med hemmahamn Stocksund, menar sig ha inte mindre än två skeppsrå ombord.
Biotop: Storhetstiden för skeppsrået var perioden innan ångmaskinen kom, då stora skepp byggdes och seglades över havets sälta. Det är möjligt att ett skeppsrå är en tomte som har flyttat ombord. Rået vakar över sitt tjärdoftande hem. Tätar små läckor, varnar för fara, justerar kompassen, smörjer tackel och blåser ut kvarglömda ljus. Där bland tampar och träblock, medan skutan knarrande gungar sig fram, kan man se honom i en hastig glimt, innan han försvinner ner för att klia kölsvinet bakom örat.
Hot: Rået är knutet till det träd som skeppet är byggt av och således kan inte ett skeppsrå finnas på modernt byggda flytetyg, eller åtminstone verkar de inte trivas där. Ett tydligt hot mot detta väsen är att båtar inte längre byggs av trä.
Åtgärder: Säkerställ återväxten av ek av god kvalitet och stöd båtbyggarskolorna så att fler skepp byggs. Inrätta en fond för att kustens segeltraditioner skall kunna fortleva. Stöd landets skutföreningar eftersom de utgör det sista tillgängliga habitatet för skeppsrån.
-
Spirit of the ship
Red List Index: VU – Vulnerable
Last observation: The three-masted schooner Älva, built in 1939 with its home port in Stocksund, is believed to have no less than two ship spirits on board.
Habitat: The heyday of the spirit of the ship was the period before the steam engine arrived, when large wooden ships were built and sailed across the salty sea. A ship spirit could possibly be a gnome who has moved on board. The spirit watches over its tar-scented home, sealing small leaks, warning of danger, adjusting the compass, greasing the rigging, and blowing out forgotten candles. Among ropes and wooden blocks, while the ship creaks and sways, one can catch a glimpse of him before he leaves to scratch the keel hog behind its ear.
Threats: The spirit is tied to the tree from which the ship is built, and therefore cannot exist on modern vessels made of other materials, or at least they do not seem to thrive there. A clear threat to this entity is that boats are no longer built out of wood.
Conservation measures: Ensure the regeneration of high-quality oak and support boatbuilding schools so that more wooden ships are constructed. Establish a fund to preserve the coastal sailing traditions. Support sailing associations as they represent the last available habitat for ship spirits.