Från hedendom till kristendom
När Sverige övergick från hedendom till kristendom blev kyrkoåret på många sätt ett komplement till arbetsåret. I alla tider hade arbetsåret redan styrts av årstidsväxlingar och hade en social funktion för fest och firande, årsfester. Att fira Jesu födelse enligt en kristen tradition sammanföll väl med redan existerande festseder kring tiden för vintersolståndet. Här fanns det redan ett namn för denna tid på året – jul, vilket kom att bli den fortsatta benämningen men nu med utökad innebörd.
Även många ritualer och symboliska handlingar från den hedniska tiden levde kvar. Traditionen att ”dricka jul”, där man höjde dryckeshorn för att önska lycka, fortsatte även efter kristendomens intåg, nu till Guds och Kristus ära. Givmildhet blev också en viktig del av julfirandet, där man förväntades hjälpa sina medmänniskor oavsett samhällsskikt.
Varför vi firar jul är därmed en urgammal festsed som i alla tider haft högtidliga inslag, och som genom kristendomens intåg nytolkades och utökades.
Tomten, bocken och julklapparna
Julen är fylld med symbolik från både folktron och kristendomen. Under julnatten trodde man att övernaturliga väsen, som gårdstomten, var särskilt aktiva. Gårdstomten var en viktig figur, som kunde vara till hjälp om man behandlade den väl, men ställde till problem om den var missnöjd.
Den gråklädde gårdstomten är en av flera förebilder till dagens snälla julklappsutdelande tomte. En annan viktig figur var julbocken, som under 1700- och 1800-talen delade ut julklappar och utförde bus. Julbocken figurerade även i legender om helgonet Sankt Nikolaus, barnens skyddshelgon, som delade ut gåvor till snälla barn.
Traditionen att ge julklappar kan spåras till äldre tider, då man inte avvisade gårdstiggare under julen. Under 1700-talet blev gåvoutbytet en borgerlig tradition, och tidigt under 1800-talet blev det allt vanligare att ge inslagna julklappar med rim. Det traditionella omslagspappret var enkelt och lackat, men mot slutet av 1800-talet började paketsnören och julklappspapper bli populärt.
Pyssel och pynt
Från tidiga fornnordiska berättelser vet vi att halm breddes ut över hemmets golv som isolering mot kyla men julhalmen skulle också ha övernaturlig skyddskraft. Dessa lättillgängliga, torkade strån bands med tiden om till halmfigurer att använda som julpynt, och även inom kyrkan återfinns halmen i Jesubarnets krubba.
Från 1700-talet finns det första belägget för den klädda julgranen, vilket kom från Tyskland och dök upp i herrgårdsmiljö där man hade utländska kontakter. Granen blev mer allmän under mitten av 1800-talets slut, men var fortfarande även under tidigt 1900-tal mest dekorerat hos de borgerliga hemmen. Pyntet var i form av stjärnor, levande ljus, flätade hjärtan eller pepparkakor – symboler som också återfanns på de allt vanliga julkorten under tiden och som många förknippar med en traditionell jul.
Under 1900-talet fick den svenska julen ännu fler influenser utifrån. Adventsljusstaken och adventskalendern har sitt ursprung i Tyskland och kyrkans markering av det nya kyrkoåret. Kalkonen och misteln har sina rötter i anglosaxiska jultraditioner, medan Kalle Anka har blivit en av de mest välkända TV-traditionerna på julafton i Sverige.